Horsedyx

Alla inlägg under december 2012

Av Horsedyx - 14 december 2012 20:29

 



Idag eller snarare ikväll så kommer jag skriva om lite färger. Det är färgerna som ofta förstärker känslorna tycker jag.

För mig finns de ju olika färg koder som man använder enbart på vissa teckningar som ska visa en speciell känsla.

Om ni tänker så brukar romantiska och dramatiska bilder ha mycket varma färger som t.ex rött,orange eller gula nyanser.

Sedan när de ska ge kalla känslor eller stela så använder man vitt,blått och kanske t.o.m lila nyans.

Som ni redan vet så använder vi oss av de varma eller kalla färgerna.

 

När jag brukar rita kläder så använder jag bara min egna smak. Ritar jag en skinjacka så vill jag kanske måla den röd, och då gör jag de för jackan passar bra i det. Så brukar jag färglägga, sedan så när man ska färglägga håret så brukar jag ta de efter klädernas färger.

Oftast så ritar jag brunetter med färgen grön för de är en slags harmoni mellan de färgerna ihop.

Sedan tycker jag att blondiner passar mycket med brunt,guld och blått. Sedan sådana med svart hår passar bra med rött,gult vitt.

Såklart nu skriver inte jag att dessa bara passar enbart de färger. Jag brukar såklart färglägga svarthåriga eller blondiner med vilken färg som helt. Men de finns ju färger som man kanske föredrar mer.

 

För att lära sig detta med färger är enbart att prova på att kombinera olika fina färger. Eller få inspiration av de kläder du har i gaderoben eller så.

jag brukar mixa och få fram snygga frägkombinationer genom att testa. Ibland så blir de ju helt fel, och då är de bara att lära sig det.

Sedan så bestämmer ju färgerna vilken slags stil teckningen har. Om den är mörk så använder man ju mörka färger eller tvärtom.

 

Jag har lärt mig mycket av denna balans med färger genom att titta på mycket bilder,serier och lära av mina misstag.

 

Så vi kan bestämma att tjejen och killen går längs stranden och att de är solnedgång. Och då är ju färgerna gult,orange och rött med i teckningen. Då får vi en mysig varm känsla genom att färglägga med de färger.

     


Av Horsedyx - 13 december 2012 20:44

   


Nu är vi äntligen på detaljer och perspektiv.

Jag kan tyvärr inte lära er så mycket om perspektiv just i detta inlägget. jag har lagt upp bilder förr på perspektiv som jag har gjort i skolan. Jag kanske går mer igenom hur jag har ritat där längre fram om någon är intresserad.

 

men jag vill bara säga er att ni MÅSTE tänka på perspektiv när man ritar. De gör att många teckningar blir mer levande och intrassanta. Så de går inte bara att rita människor eller andra saker bara mitt framifrån eller i profil.

För att lyckas träna upp sin perspektiv öga så MÅSTE man vara vaksam och se saker noga för att få en bra uppfattning.

 

Men vad jag kan skriva om detaljer är mycket. Detaljer tycker jag är VÄLDIGT viktiga!!! De gör att de är kul att titta på teckningen och de är roligt även för den som ritar, de kan vara lite krångligt ibland när de är små smycken kanske men det är kul.

Jag som älskar att rita mode och sådant älskar ju bara att komma på nya kläder och smycken (detaljer)

eller roliga fanatsy kläder, så allt de du kommer på som du vill rita blir JUST din detalj!!! Men tänk på att inte lägga in för mycket, men om du vill göra de så får du isåfall styla ihop de så det blir bra, och inte förvirrande.

 

Det är många jag träffar som säger "vilka detaljer ska jag rita då?"

Och de bestämmer du själv helt och hållet. Men för att hjälpa så får jag inspiration av folk som jag ahr träffat, kanske kläder jag själv har, kläder jag har designat, smycken som jag har, stil från filmer,serier och tidningar. Ja jag får inspiration av nästan allt.

Du kan bara gå ut och titta på en växt så kan du göra en klänning som påminner om just den växten.

Som sagt ha bara kul så blir de bra. Jag har ibland teman, t.ex alla smycken har hjärtform, glitter, färgen grön ect.

 

Men vi kan bestämma att tjejen och killen ska ha några fräcka kläder och några smycken.

 

Tänk på att visa stilar och detaljer passar bäst till olika sortes stilar så du bara inte blandar ihop dem.

När man senare tittar igen på sina teckningar vilka detaljer man har ritat så kanske man hittar sin stil. Jag har en tendens att dra mig till roliga lite annorlunda designer så jag ritade mycket sådant på mina modeller men har börjat rita mer vardags kläder. ÄLSKAR att rita klänningar!!!!

 

Så tipset är observera några saker omkring dig så att du har lättare att rita det. Sedan se hur kläder sitter på en männsika så man kan skugga kläderna , även manga tjejernas hår måste ha mycket detaljer för att få de uttrycket som håret behöver. Många har svårt att veta hur t.ex långt hår ser ut när de nuddar golvet.  Tipset är att titta på några bilder och härma eller vara riktigt observant när du tittar t.ex på serier eller titta på ditt hår när de lägger sig på dina axlar.

Sedan bara ha fantasi.... 

Det finns många teckningar och bilder som är vackra utan så mycket detaljer men då tycker jag att man ska kunna balansen som krävs.

 




Av Horsedyx - 12 december 2012 18:08

   

    

Av Horsedyx - 12 december 2012 17:41

Hej mina läsare!

 

idag är de den sista dagen som man kan skriva såhär

12/12-12 klockan 12:12 

tragiskt asså....:(

 

Det är helt sjukt! de är Torsdag imorgon och sedan är de bara en vecka kvar tills de är jullov.... gud va fort det går. (det är lucia imorgon!!! ska nog ha på mig något rött och vitt och glitter smycken)

På ett sätt vill jag att de ska gå så fort men de slutar väl med att om en måndag så slutar jag gymnasiet:P neee, så fort kommer de nog inte gå.

 

Vad ska jag göra nu tills kvällen närmar sig?, jag ska först blogga färdigt för idag sedan så måste jag göra färdigt min kjol mönster som jag ska ha imorgon och sedan rita...(inget nyhet)...XD

De har typ varit lugnt nu i skolan. jag och en kompis hade våran engelska lektion idag.

Det är när vi ska snabbt hålla lektionen själva och låta klasskamraterna svara på några frågor.

 

De var typ första gången i hela mitt liv jag inte var så nervös, jag var ju såklart lite nervös men inte så som jag brukar. Förut kunde jag säga att jag måde phsykiskt dåligt inför en sådan här situation jämfört men idag. Jag kan säga att de var skönt.

Vi hade valt låten sk8er boi by Cascada.

Det är inte hon som har skrivit låten från början utan hon har bara gjort en cover av Avril´s låt.

 

Men en sak som är lite jobbigt är att vi vet inte vem det är som har ritat över en i min klass teckning!!! Jag och några kompisar såg en vara i bildrummet men bara prata i mobilen och sedan stängde dörren. Vi skämtade lite och sa att vi var tvungna att titta om personen hade gjort något.

När skolan var slut gick vi och tittade och då var en teckning helt över ritat.

Hon som blev drabbad hade en misstänkt, så vi får väl se hur det blir......

 

de är sååå synd när folk gör så....

/horsedyx<3

 

 

Av Horsedyx - 12 december 2012 17:03

   


Nu har vi kommit till "vad får du ut av det?"

När du vet syftet i din teckning kan de vara kul och bra att veta vad du vill lite extra träna på eller lägga mer märke till. En liten del av kapitlet detaljed, när jag ritar så brukar jag ofta fundera på vad jag vill mest tänka på:P

 

När jag t.ex ritar en tjej som visar kroppen ganska mycket som i en bikini så brukar jag lägga lite extra krafter på just det, så att de verkligen ser äkta ut.

Visst, man vet ju att en tjej har en kvinnlig kroppsform men man kan alltid jobba lite mer med det.

Jag själv är bäst på att rita tjejer bara för deras kropp är lättare än killars (tycker jag) Jag tror de beror på att jag är vanare att rita dessa former.

 

Sedan en sak som jag har tagit upp tidigare är att jag kladar ibland, och ofta är de saker som jag gillar att rita eller behöver träna på.

Jag har lite problem med händerna. Inte direkt händerna och fingrarna utan själva handens position. Och därför kan jag sitta och kladda massa händer i olika ställningar.

Och när jag ritar en närbild på en männsika så koncentrerar jag ganska mycket på händerna. Likadant blir de när jag ritar ögon.

Ögon är jag väldigt bra men jag försöker göra de bättre och bättre.

Så frågan är Vad får jag ut av de? 

Jo om du väljer en teckning som har både dina bästa eller svaga sidor så tränar du på ett roligt sätt.

När man väl är säker och ritar ofta, så kan man faktiskt känna olika känslor i handen beroende på vad för del man ritar.

Jag har t.ex en känsla i handen när jag ritar hår eller en annan när jag ritar ögon, kropp och vatten.

Så beroende på vad jag vill ha för känsla i handen så ritar jag de på min teckning.

 

Det är sällan jag ritar en teckning som inte alls har de former som jag vill ha med och rita. För att göra de lätt för mig så ritar jag ju helst hästar för de är enda det som jag slipper RIKTIGT koncentrera mig på. men då tänker jag att jag vill få ut former som jag måste träna på, då kan jag antingen göra hästen smalare eller tjockare bara för att få ut något av den.

 

Allting man ritar har former, de gäller bara att träna på alla olika. från lådor till männikors tårar...

   

Jag kan säga er att när jag tittar på denna bild så ser jag automatiskt hur denna bild skulle se ut och känna om den var levande eller i rörelse.

Det är då man har skaffat sig känslor både i handen och innuti

      

Av Horsedyx - 11 december 2012 17:10

       

 

 Hejsan!!

Nu är det dags att skriva igen:P

Den här gången kommer jag skriva lite mer om meningen och syftet på din teckning. Den kommer inte vara så lång heller...

 

Jag själv anser att en teckning är mycket roligare och gladare att titta på om man gör så att männsikorna agerar på ett kul sätt.

T.ex poser eller ansikt uttryck. jag är väldigt dålig på ansikts uttryck men jag har allt mer och mer börjat hitta på roliga poser.

 

För att kunna komma på något kul eller så måste du ju veta vad du ska rita, och de har vi ju redan gått igenom. Och vi kom fram till att vi skulle bara ta som ett exempel, en kille och en tjej.

Som ni ser så har jag tagit en bild från serien. Kommer inte riktigt ihåg hela namnet men tjejen heter Haruhi.

Detta tycker JAG är en söt bild och gullig. Så man kan bara låta fanatsin flöda.

Men var försiktig så att du inte blandar för många olika händelser, kan bli lätt rörligt.

 

och det är nu som vi kommer till syfte! Vad ska dessa manga figurer visa oss. Att de är glada, ledsna eller något annat?

Kom ihåg att humöret ska hålla ihop med kroppsspråket, och de är då teckningen skapar ett syfte.

Då kan vi välja att detta lilla par ska hålla varann i handen, titta på varann och gå längs med stranden. Det är då vi har lyckats med syftet.

Meningen var att lyckas visa och rita ut precis det vi hade i huvudet. och eftersom båda figurerna jobbar tillsammans för att lyckas bilda detta intryck så blir de ju inte rörigt för att uppfatta rätt.

 

i nästa kapitel kommer jag skriva om "vad får du ut av denna?"

 

Så även om jag inte skriver så långt om detta så tycker jag att de är en väldigt viktig del.

Om ni tittar på denna bild här nedanför så har ju båda figurerna poser som är anpassade för just detta syfte. Att de lekfullt och fint är i vattnet. Man skulle t.ex bli förvirrad om en till tjej skulle vara i bilden och stå och posera som en modell.

Därför menar jag att de kan bli fel mening.

 

Av Horsedyx - 10 december 2012 16:48

        

 

Hejsan här kommer det första inlägget på de 7 st olika kategorierna. Sedan när jag har kommit igång med detta så kan jag kanske lägga till vissa saker som jag senare kommer på.

 

Men som sagt, tankar om bilden. Det är de första jag brukar tänka på innan jag ritar.

Och tänk inte nu att allt de jag skriver och går igenom ska just DU tänka på hela tiden!

 


Detta vill jag bara säga att jag brukar tänka så och sedan när man är van så kommer det automatiskt till en när man sitter och ritar.

Jag kan lova er om jag inte har en tanke bakom en teckning som jag ritar så blir inget bra. T.o.m när jag sitter och kladdar så ritar jag alltid med massa tankar och vad man får ut av det, som jag kommer att skriva om senare inom detta ämne:P

 

Nu startar vi:

När jag tar fram ett papper och ska börja rita så är det många som inte vet vad de ska rita. De står alltså helt still, och de är jobbigt. Jag har inte drabbats så mycket men de händer någon gång.

Men då kommer vi till att börjar tänka på "vad är de jag har lust att rita?" För att lättare genom gå dessa delar så kan vi ta t.ex en bild på en kille och en tjej. Men det är det som är tankar!

Så när du nu har valt vad du ska rita så måste du tänka på vad du vill att den ska visa.

Så att hjärnan får en bild och kan "vidare bifoga" den till din hand som håller din ritpenna.

 

En snabbis så kommer vi in på lite känslor. Hur ska de posera?

Ska de vara roliga,gulliga,romantiska eller något annat som man kommer på. För mig så beror det på hur jag känner mig eller vill få ut. Oftast när jag är glad ritar jag männsikor som är glada, och sedan tvärtom.

Kom ihåg att alla olika sortes poser ger oss en känsla, (kroppspråket) så ha de så kul att sitta och fundera på vad du vill rita:P

 

Denna del är inte så lång, men om jag ska skriva en sammanfattning av detta så tänk på "VAD är det jag ska rita?" "poser?" "skaffa en bild i huvudet" Och det är så jag bygger upp en teckning, från ett blankt vitt papper till att rita små modell gubbar för att visa vart någonstans jag ska placera föremålen eller figurerna.

 

Nästa del som jag ska skriva om heter "mening/syfte" och det kommer inte heller vara så långt, för mig så tycker jag att denna del och syftet är ett kapitel, men jag skriver mer imorgon om nästa kapitel hoppas att detta hjälpte:P

 

/horsedyx  

 

 


horsedyx shop

Hej mina vänner!

jag säljer fina handgjorda kort med vackra hästar på.

Om ni är intresserade så meila mig bara horsedyx95@gmail.com

 

Ett pack med fyra kort:

(11x15) kostar 30:- (+porto)

Ett kort

(11X15) kostar 10:-/st (+porto)

 

Sök i bloggen

Translate

Presentation

Omröstning

vad tycker du om min blogg från skalan 1-5?
 1
 2
 3
 4
 5

Kategorier

Fråga mig

31 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Horsedyx

   

     


Ovido - Quiz & Flashcards